Daisypath Anniversary tickers

Nuffnang Ads

Wednesday, July 3, 2013

¬Sofiyya & Puree Pumpkin¬

¬Assalamualaikum¬

Sofiyya dh lulus puree Avocado dan puree Pear... Poopoo ok sembelit pn xde... Then saya proceed ngn puree pumpkin lak.. Ada yg kata pumpkin angin...tp xpe la saya try je dlu... Hopefully Sofiyya xkembung la...

Nk wat puree pumpkin nie pn senang gak... Bahan2 cuma pumpkin la..hehehe.. Saya beli pumpkin gold nie dkt cold storage... 


Saya xguna sumer la pumpkin tue.. Yg separuh tue saya potong lg separuh... Then buang kulit...potong dadu... Saya sbnrnya xpenah pn mkn labu apatah lg masak labu nie...huhu... Dasar tangan bangku kan... Memula cam pelik nape kulit labu nie keras... Husben kata mmg camtue la... Pastue bila belah labu tue pn rasa labu tue keras... Saya igtkan labu nie berair cam tembikai susu...rupanya tidak yer...hehehe..

Then dh potong dadu tue basuh dan masukkan dlm avent steamer and blender...


Saya xcampur air pn dlm tue.. Juz mskkan air dlm steamer utk steam je.. Steam pumpkin tue selama 15 minit...


Bila dh siap steam tue terbalikkan je bekas tue utk blender plak... Tp bila dh steam tue ada air la dlm bekas tue...so saya buangkan air yg ada dlm bekas tue sblm blend... Blend smp hancur yer... Then bole masukkan dlm storage utk bekukan... Asingkan la skit utk bg baby mkn fresh2... =)


Senang kan? Nie 1st time liza guna steamer avent nie...sblm nie guna blender je... So far saya rasa ok la Avent steamer and blender nie... Sgt mudahkan keje... xyah nk periuk belanga bagai...xyah dapur gas sumer... Dlm bilik je bole wat...hehehe..

Mcm biasa la saya xde gambar Sofiyya tgh mkn sbb ibu nk suap Sofiyya camna nk amik gambar Sofiyya kan...huhu... Tp saya ada gambar nie...


Si comel yg tido lepas kekenyangan mkn puree pumpkin...hehehe... Tgk baju tue smp kuning2 sbb masa ibu tgh suap Sofiyya lak sibuk tarik2 bib smp kena puree kt baju... haiihh...aktif sgt anak ibu nie... Xleh diam sekejap...

Hurmm...ibu excited memikir puree apa lg nk wat lps nie... Puree apple la kot... (",)

5 comments:

diary_ciknaa said...

mcm dah lame tak masak mende gini.. hehe.

DYatie ABakar said...

wahh.. rindu ms wat kn puree utk arissa... hihihi.. :D arissa dulu bagi makan pumpkin, seminggu dia x sihat.. aangiiinnn.. :'(

~Lieza~ said...

Cik Naa : xlama lg bole start semula buat puree yer Cik Naa... hehehe

Yatie: Yatiesila tambah baby utk wat puree semula..hehehe.. Ala sian Arissa.. Sofiyya ok je mkn pumpkin...tp dia kuat kentut..huhu...

mommy.aisy.hana said...

Masa masak pumpkin letak halia sikit. Bole elakkan kmbung la. Org kata. Hihi. Btw salam kenal dr mmy aisy.

~Lieza~ said...

Hi Hayati Hashim...salam kenal.. Liza pn ada bc gak psl tambah halia tue.. Tp liza xwat sbb nk try dlu Sofiyya ok ke x... hehehe...