Daisypath Anniversary tickers

Nuffnang Ads

Friday, July 12, 2013

Natural Remedies utk Sofiyya masa demam

~Assalamualaikum~

Hi korg...tetiba rajin sgt lak tuan tanah nie dok update blog...x kisah la ada yg baca ke x... Hehe... Arinie nk share camna saya wat utk turunkan suhu panas Sofiyya masa demam aritu.

Masa ari pertama Sofiyya demam suhu dia 37.6... Risau btul saya...trus gi beli cool fever sbb tue je yg saya tau nk guna bila baby demam... Saya pn up status kt fb tanya psl natural remedies... Sambil2 tue saya basahkan kain dan lap kepala, pelipat dan kelengkang Sofiyya...

Then Kak Mimy Hamid ajar saya wat minyak bawang putih... So saya pn try la.. bakar skit bawang putih pastu campur ngn minyak masak skit... Sapu minyak tue kt tapak kaki baby...

~camnie la rupa minyak bwg putih tue~

Memula saya sapu skit je then tgk kaki dia merah skit...ye la bwg putih tue panas kan... So saya xsapu bwg putih tue...pecah2 bwg putih kt minyak tue then sapu minyak je kt kaki Sofiyya... Sejam pastue alhamdulillah suhu trn skit... Tp still 37 gak... Jumaat tue anta Sofiyya kt umah mak... Mak kata siang Sofiyya ok je...bdn xpanas dh... Main2 mcm biasa je... Mkn minum susu sumer mcm biasa... Poopoo pn mcm biasa... Tp bila kul 5ptg je bdn dia panas blk.. So liza tgk kt group fb nie yg amalkan natural remedies... Diaorg ajar cara wat apple socks... So blk keje ptg tue trus gi beli Cuka epal kt kedai Iran area opis nie... Murah je RM9.90 sebotol..

~Nie la rupa apple cider tue~

Amik sesusu cuka epal tue dan campurkan dgn 2 cawan air suam.. Pastue celup smp basah stokin baby dan pakaikan...Biar je basah2 tue... Bila kering bukak stokin tue dan celup blk dlm campuran td... Alhamdulillah suhu bdn Sofiyya trn skit demi sikit...

~36.8~

~36.2~

~35.8~

Alhamdulillah...Sofiyya demam 2 ari je... Tp saya dh standby ubat demam yg dpt masa jab kt KK aritue... Saya sempat bg sekali je masa suhu dia 37.6 dan xtrn2 wlpn dh jerlum ngn air sejuk... Pastue bila suhu dh trn smp 37 je saya xbg ubat dh... Juz pantau suhu dia je supaya xnaik tinggi...

Pasnie kalu Sofiyya demam (semoga Allah jauhkan segala penyakit dr Sofiyya) saya dh tau la apa nk buat.. Insyaallah... Masa Sofiyya demam saya pn bykkan minum air masak dan mkn kurma serta habatussauda...dgn harapan dpt berikan khasiat pd Sofiyya melalui susu bdn saya...

Pada korg yg nak tau lebih lg psl natural remedies nie bole la try join group Laman Kesihatan Ibu, Bayi dan Anak-anak kt fb... Byk petua ada kt situ... 

pi dot es : Saya bkn anti ubat hospital or klinik yer...tp saya cuba minimize penggunaan ubat pd baby... (",)

No comments: