Daisypath Anniversary tickers

Nuffnang Ads

Wednesday, July 10, 2013

~Nursing Strikes~

~Assalamualaikum~

Alhamdulillah Sofiyya dh baik demam... Dia demam dua ari je.. Xde batuk or selsema...cuma bdn dia panas je... Saya punyer la risau sbb 1st time kan anak demam... So mula la membaca mcm2 and tanya kt fb psl natural remedies... Nnt saya citer psl natural remedies tue yer..

Entri kali nie nk citer dlu psl nursing strike.. Apa itu nursing strike? Mengikut pembacaan saya dr Kumpulan Ibu2 Menyusukan..nursing strike ialah penolakan penyusuan langsung (direct feeding) oleh bayi... Biasanya ia trjadi antara umur 3 hingga 8 bln... Nursing srikes biasanya mengambil masa beberapa hari dan ada beberapa kes yg mengambil masa brbulan2... Susah sebenarnya nk tentukan punca sebenar nursing strike nie dan biasanya ia akan brlalu begitu saje  tanpa diketahui puncanya...

So mommy perlu tahu psl nursing strikes nie sbb kalu kita xde knowledge psl nursing strikes nie kita akan igt its a sign of weaning off atau brcerai susu... hurm...sayangnya kalu sbb kita xtau tentang nursing strikes nie dan kita giveup bg susu ibu...

Antara punca2 nursing strikes yg saya amik dr Kumpulan Ibu2 Menyusukan adalah:

  1. Mastitis - Supply susu ibu brkurangan selepas demam/jangkitan dan kandungan sodium/garam dlm badan boleh meningkat menjadikan susu ibu sedikit masin.
  2. Teething - Sesetengah bayi yg sedang tumbuh gigi mahu df dengan lebih kerap, tetapi sesetengah bayi tidak mahu menyusu langsung.
  3. Masalah kesihatan - Jika bayi mengalami hidung trsumbat, yis infection (thrush), sakit tekak atau sakit telinga, ia juga boleh mengganggu penyusuan. Jika masalah jangkitan telinga yg menjadi punca, cuba menyusukananak sambil bayi dlm keadaan duduk atau dlm posisi football. Jika hidung trsumbat dan juga thrush, dptkan rawatan dr klinik. Bayi yg sedang sakit juga lebih mudah menerima botol ketika ini kerana mekanisma menghisap puting botol lebih mudah brbanding puting ibu. 
  4. Reaction to stress - Punca reaksi trhadap stress antaranya: diganggu ketika menyusu, brpindah tmpt baru, stress ibu  (masalh tempat kerja, masalah keluarga, kesedihan melampau).
  5. Low milk supply - Disebabkan kesibukan/kurang mengepam. Atau ibu jatuh sakit.
  6. Slow milk let down reflect - menyebabkan bayi tidak sabar apabila menyusu. Jika boleh, stimulate nipple sblm direct feeding (df) supaya milk let down reflect (LDR) lebih cpt.
  7. A change in the taste of the milk - ibu menyapu krim atau perfume/bedak/sabun pada bdn yg menyebabkan bau bdn ibu berubah. Pemakanan ibu juga mempengaruhi.
Tp nie antara puncanya la...mcm saya ckp kt atas tue biasanya nursing strikes nie trjadi tanpa diketahui puncanya... So antara cara2 mengatasi nursing strikes spt yg dicadangkan dlm Kumpulan Ibu2 Menyusukan :
  1. Jangan paksa baby menyusu.
  2. Jangan gantikan df dgn botol susu atau puting - Ini sgt penting.. Kalu nk bg air masak bole bg menggunakan sippy cup atau sudu.
  3. Cuba susukan baby masa baby mengantuk atau separa tido - Sbb time2 nie baby trlupa dia tgh strike..hehehe..
  4. Jgn gantikan penyusuan dgn solid food atau susu formula - maknanya ibu jgn putus asa yer. Kena pujuk baby perlahan2 utk menyusu bdn semula. Kalu dh bg susu formula dlm bottle baby akan rasa selesa dan semakin lama akan melupakan susu ibu.
  5. Cuba kedudukan menyusu yg berbeza drpd biasa.
  6. Ibu jgn mudah putus asa.
  7. Kerap memeluk bayi dan dekatkan pipi bayi dgn nipple supaya dia kenal bau susu ibu.
Ok...nape saya nk citer psl nursing strikes nie? Sbbnya lps Sofiyya baik dr demam aritu dia tetiba xnk df... huwaa...mcm nk trcabut jantung ibunya nie...sedih, serabut, confuse...mcm2 perasaan la brcampur baur... Seriously saya x exaggerate feeling nie tau... Mmg bebetul rasa sedih...down sgt2... Trpikir2 nape la Sofiyya xnk susu aku lg? Sofiyya dh xsuka ke?? Then saya trus google dan study psl nursing strikes nie... Setiap kali saya suakan nipple kt mulut Sofiyya dia akan menjerit dan melentikkan bdn dia menjauhi nipple tue... Tukar ke nipple sebelah lg pn sama gak... Tp bila saya bg air zamzam dlm bottle bkn main laju lg dia minum... huhuhu... Tue yg wat saya sedih sgt tue... smp menangis la saya bila Sofiyya xnk df tue...

First skali yg saya blaja ialah utk tidak panic.. Memula mmg down sgt.. Giler x down bila baby yg fully bf tetiba xnk df...huh... Bila dh faham bebetul psl nursing strikes nie saya mula calm down... Saya mula stop bg air zamzam dlm botol.. Trus gi Manjaku beli sippy cup..huhu...

Then saya pujuk Sofiyya slow2 utk df... Bila dia mengamuk xnk isap saya xpaksa dia...saya trus turunkan baju... Tp bila tgk dia mcm haus je br saya bg... Br dia akan isap...tp sekejap je pastue dia lepaskan blk and xmo isap lg... Saya still sabar and pujuk dia...

Mlm plak saya wat skin to skin... Pakaikan dia ngn pampers je...pastue saya pn xpakai t-shirt juz pakai bra je (erghh sori kalu mcm lucah lak...tp dlm bilik sndr je kot kan...). Then susukan dia...bg kulit dia brsentuh ngn kulit saya... Gomol2 dia... Main2 ngn dia.. Pastue spjg mlm tue saya akan kerap bgn dan offer Sofiyya utk df...

Mmg penat la...saya risau gak sbb Sofiyya start nursing strikes nie ari Ahad..then ari Isnin saya dh nk keje... Saya takut kalu masa time saya keje dia dpt bottle and dia akan teruskan ngn strikes tue... So saya pesan kt mak saya bg Sofiyya susu guna sippy cup... Jgn bg bottle langsung...

Alhamdulillah blk je dr keje tue Sofiyya dh mula menyusu mcm biasa... hehehe... Yeaayyy... Mlm tue pn ok mcm biasa... Xde dh dia mengamuk xnk df...xde dh dia lentikkan bdn dia nk jauh dr nipple... Alhamdulillah...saya syukur sgt2...

Nie la antara pengalaman yg byk mengajar saya psl penyusuan susu ibu nie... Selama nie igt dh brjaya susukan Sofiyya smp 6bln so dh ok la... Mst xde pape kan... Tetiba muncul lak gejala nursing strikes nie... Alhamdulillah saya dpt tambah ilmu lg... Cuma saya nk share ngn mommies yg lain...jgn cpt putus asa kalu baby refuse df... 6-8 bln tue masih awal utk baby tunjukkan tanda weaning off... Biasanya 9-12bln baru baby menunjukkan tanda utk brcerai susu... Jika baby nk brcerai susu dia akan mengurangkan jumlah penyusuan secara bransur2 dan baby tidak mengamuk jika mahu disusukan... So kita kena tau beza nursing strikes dan tanda2 baby nk bercerai susu...

Kesimpulannya...jgn putus asa... (",)


*saje letak gambar Sofiyya masa kecik...sbb masa nursing strikes tue trus trbayang saat2 awal menyusukan Sofiyya dlu..Mcm2 dugaan....*

3 comments:

m@m@yAyA said...

hurm yaya dlu pn pnh cmtu ms zura br msk kje pas cti bersalin..
ase nak nangis,mlm tue bogel sm2 pastu wat cam liza alhamdulillah esknya da ok..~

Liza Selamat berpuasa..Maaf lau ada wat liza tersinggung spnjg kita kenal..

Mimy Hamid said...

akak ada alami masa fayel 7 bulan...rezeki sampai situ je..melalak lalak dia tolak badan kita tak nak df..air mata laju turun...

~Lieza~ said...

Zura: Liza pn mtk maaf kalu Zura ada terasa ati ngn Liza yer... Sedih kan bila anak xmo df?? Liza nangis tau.. Bogel2 ek Zura?? Hahaha...

Kak Mimy : Xpe kak maybe btul kata akak rezeki Fayel smp 7bln.. Tp at least akak dh brjaya susukan Fayel smp 6bln.. Fayel pn dh membesar ngn sihat dan kuat skrg nie.. =) Sedih rupanya bila nk wean off kan kak..