Daisypath Anniversary tickers

Nuffnang Ads

Tuesday, October 9, 2012

HB TURUN LAGI... ANEMIA???

~Assalamualaikum~

Semalam gi checkup... Result yg xbape menyenangkan sbb hemoglobin (hb) turun lg... Masa mula2 checkup dlu hb 11.5... Tp makin lama makin turun... Skrg bila dh nk msk 7bln hb jd 8.8... Nurse kt KK dh mula bising2...diaorg xde la marah ke apa...cuma diaorg risau takut apa2 jd kt saya dan baby coz hb rendah nie adalah anemia dan byk sgt kesan pd ibu dan baby...

Makanya saya pn dirujuk pd doktor... Yg bagusnya diabetis saya ok...kaki xbengkak...berat badan pn dh naik ikut skala... Tp darah plak kurang... Ishh...dugaan btul la masa mengandung nie...

Ok...antara kesan2 anemia pada ibu :
1. Keguguran
2. Bersalin awal (tidak cukup bulan)
3. Kematian janin dalam kandungan
4. Tumpah darah selepas bersalin.

Kesan anemia pada bayi:
1. Kurang berat lahir (,2.5kg)
2. Lahir bayi tidak cukup bulan (premature)
3. Anak lemas semasa lahir (asphysia)
4. Pertumbuhan bayi trbantut.

Nauzubillah...Ya Allah Kau peliharalah anak dalam kandunganku ini...jauhkanlah kami dari segala perkara yg tidak baik... Amin...

Doktor suggest saya utk amik suntikan (saya xpasti suntikan tue utk apa sbb sgt blur masa tue...) Tp nurse2 kata suntikan tue sakit sgt...maka saya pn discuss dgn doktor utk bg saya masa 2minggu lg utk saya cuba tambahkan darah... Skrg nie saya akan mula makan sumer makanan yg boleh tambahkan hb... Demi baby saya sanggup telan peria yg pahit tue... Mkn hati lembu wlpn selama nie saya mmg xmkn hati.... 

Masalah saya skrg nie saya xleh nk telan obimin or iberet folic tue... Bila mkn je saya mst muntah... So dh xtau cara apa lg nk mkn supplement tue utk tambah hb... Buntu gak rasanya... Saya mmg risau kalu baby lahir premature....byk risiko... So nak xnk trpaksa la brusaha utk tambah hb... Skrg nie tgh tnggu keputusan ujian thalassemia lak...hopefully ok dan saya xde thalassemia... 

Ok...insyaallah akan update keputusan hb after 2 weeks... wat masa nie usaha besar2an utk tambah hb akan dijalankan... wish me luck k....doakan yg trbaik utk saya dan baby... 

2 comments:

Syima Syaz said...

haliza, cuma makan kacang cap tgn tu... mmg menjadi.hari2 lah makan.
pastu makan kerang, makan bayam sume ek.buah2an jgn lupa

Kerry Mirza said...

liza, kakak kery mase pregnant pun macam liza jugak.hb jd low sgt2 sampai bp die jd terlampau low n tak boleh bgn.mase pregnant la die baru dpt tau die ade thalasemia minor.pdhal b4 pregnant die ok je takde masalah.tp alhamdulillah baby sume ckp bulan n takde masalah.

liza jgn risau sgt k, yg penting jgn skip makan, makan bende mcm hati,kerang, bayam yg blh naikan hb.makan yg banyak mengandungi zat besi (kalau tak salah la).n minum 100+, tp kene kurang kan gas dulu utk ibu mengandung.

jg diri k lieza :)