Daisypath Anniversary tickers

Nuffnang Ads

Tuesday, January 5, 2016

Pengalaman Bersalin 2nd Baby


~Assalamualaikum~

Lama xjenguk blog… Alhamdulillah dh selamat melahirkan Putera kesayangan dan dh abis pantang pn… Ikutkan malas nk update citer brsalin nie.. Tp x fair la sbb kisah Sofiyya sumer update kn… So gigihkan diri la update citer pengalaman bersalin..

Putera kesayangan saya Muhammad Haafizh ‘Areeq dilahirkan pd 26 October 2015. Pengalaman yg singkat tp xbegitu mudah la untuk melahirkan dia.

24 Oct 2015
Arini due date sepatutnya.. Tp xde tanda2 nk bersalin pn. Doktor bg masa tnggu smp 29 Oct. 28 Oct ada appointment ngn doctor lg psl anemia.. Last hb 8.3..

25 Oct 2015
Ok je mcm biasa.. Xde rasa sakit…xde rasa nk brsalin pn…

26 Oct 2015
Pegi keje mcm biasa je… Kt opis pg tue rasa malas2 je nk wat keje. So keje rileks2 je… Dkt nk tghr tue ada rasa mild contraction. Bgtau bos…dia trus suh balik… Tp saya xmo balik lg sbb contraction mild je…bole tahan lg. Wat keje lg smp la dh pukul 4ptg. Contraction dh makin kerap. Dlm 5minit skali. So call husben suh dtg amik. Husben plak tgh wat keje. So nk tnggu dia dtg smp kul 5 lebih br dia smp. Smp hospital dlm kul 6ptg. Register kt PAC mcm biasa. Pastu nurse suh tnggu dorg panggil. Masa tue ramai gak la yg nk brsalin. Nurse tue dahulukan mak2 yg dh bebetul sakit dan dh xtahan nk brsalin. Disebabkan saya bole tahan sakit lg so dorg suh tnggu dlu.

Then kul 6 lebih cmtue nurse panggil utk check ctg and buat VE. Dh 4cm… Kalu ikutkan dh bole anta LR tp sbb LR dh penuh kena tnggu la… Kul 7 tue dh makin sakit…tp bole brdiri jln2 lg kt PAC tue… Doctor yg wat VE tue dh riso kalu saya trberanak sbb anak no 2 kan…cpt bukaan dia.. LR still penuh lg..

Pukul 8.15 buat VE dh 8cm… LR still penuh… Nurse siap pesan jgn teran yer… Huhuhu.. Kalu nk kuar x teran pn baby bole kuar… Kannn??? Kul 8.30 br ada LR kosong so tolak ngn katil pi LR. Nurse panggil husben suh ikut pi LR.

Masuk kt LR bole plak midwife tue ckp “btul ke dh 8cm nie…muka nmpk ok je..cm xsakit je’. Eh…nk suh aku jerit2 ke… Ckp dlm ati je la pn… Hehehe.. Kt hospital gomen nie kena la brbudi bahasa skit. Pastu pasang ctg kt LR. Bacaan xcntik… Jenuh dok ngiring…goyang perut.. bkk pasang ctg 3x… Bacaan xcntik gak. Ati dh debar2… Jgn la kena emergency czer… Nangis daku. Pastu doctor pakar masuk. Dia check2 rupanya kepala baby dh turun bawah sgt. Sbb tue ctg xcantik. Doktor suh pasang ctg balik pukul 10mlm. Midwife plak ckp xyah tnggu 10mlm. Xlama dh nie beranak la dia. Hahaha..

Sementara nk tnggu 10cm tue sakit dia Allah je yg tahu. Mmg brbeza dia ngn sakit masa lahirkan Sofiyya dlu. Saya asyik la panggil midwife tue bgtau nk teran. Midwife kata blm 10cm…jgn teran nnt rahim bengkak. Then bila xtahan sgt saya merayu2 kt midwife tue nk teran gak. Mujur la midwife tue ok nk melayan. Dia suh teran slow2 dlu. Then bila dh 10cm tetiba plak saya jd mcm trlupa cmna nk teran. Saya mtk dorg naikan katil jd 45 darjah.. Unfortunately dorg xnk…dorg kata xbole… Saya dh mula stress sbb pikir cmna nk teran dlm keadaan baring nie.. Nie bkn sit up wehh..nie nk beranak… Saya dh mula ilang konsentrasi. Saya teran 3x…xbrjaya… Tetiba mcm ramai plak nurse2 dlm LR tue. Ntah dr mana dorg dtg saya pn xperasan. Pastu mula la brsorak2. Saya makin ilang konsentrasi. Saya mtk husben tahan blkg bdn . Saya mula teran sesuka hati. Xtau dh btul ke x cara saya teran tue. Yg pasti saya just nk kuarkan baby je… Midwife tue pn sama tolong nk tarik kuar baby… Ntah bape kali teran baru meluncur kuar baby. Pukul 9.22mlm. Saya dh kepenatan. Memula baby xnangis tp nurse tepuk2 dia br nangis. Mujur nangis..kalu x ke NICU la awak adik ooii… Huhuhu… Midwife letak baby atas dada… Husben azankan baby… Masa tue saya penat sgt2… yer la… Dtg hospital dr opis pastu terus beranak kn… Mst la penat. Siap pakai instant shawl lg masa beranak. Hahaha.

Next…nurse amik baby utk bersihkan. Dan brmula sessi jahit menjahit. Nie la sessi yg paling sakit saya rasa. Dlu masa Sofiyya saya xrasa pn sakit masa doctor jahit. Kali nie kenapa ntah saya mmg terasa sakitnya kena jahit tue… Asyik je tanya lama lg ke sister? Lama lg ke sister? Mujur la sister tue sabar je ngn saya. At last kul 10mlm dpt susukan baby dan masuk wad.

Lps settle masuk wad husben pn trus balik sbb nk amik Sofiyya kt umah nenek dia. Sian Sofiyya sbb trtunggu2 ibu abah xbalik2. Mlm tue sblm tdo konon nk ckp fon ngn Sofiyya tp husben ckp Sofiyya dh tdo. Esk pg baru dpt video call ngn Sofiyya. Mujur xde masalah pape so pagi tue dh bole discharge. Lega xyah dok wad lama2.

Kesimpulannya bersalin kali nie agak cepat tp sakitnya melebihi sakit masa bersalinkn Sofiyya dlu. Pastu byk pengalaman x best sepanjang dok kt wad tue. So xbape best la pengalaman brsalin kali nie. Malas nk citer pjg2 sbb pengalaman x best kn.. Tp dh beranak hospital gomen tue redha je la… At least masa Sofiyya saya dh dpt layanan trbaik dr hospital gomen. Cuma kali nie bkn rezeki saya dpt layanan elok kt wad.
 
Meh tgk gambar Putera Kesayangan saya nie.


 
Muhammad Haafizh 'Areeq Bin Hanapi Zain
26 October 2015
3.38kg
51cm
Hospital Ampang
 

1 comment:

Unknown said...

Alhamdulillah dah selamat pun..comel baby =)