Daisypath Anniversary tickers

Nuffnang Ads

Thursday, October 10, 2013

~B.E.N.T.O~

~Assalamualaikum~

Kegilaan dan kecintaan trbaru saya... Berbento... Rasa seronok plak nk berbento utk Sofiyya... Amenda Bento nie? Bento mengikut Wikepedia adalah:

Bento (弁当 bentō?)[1] is a single-portion takeout or home-packed meal common inJapanese cuisine. A traditional bento holds rice, fish or meat, with pickled or cooked vegetables, usually in a box-shaped container. Containers range from disposable mass produced to hand crafted lacquerware. Bento boxes are readily available in many places throughout Japan, including convenience stores, bento shops (弁当屋 bentō-ya?), railway stations, and department stores. However, Japanese homemakers often spend time and energy on a carefully prepared lunch box for their spouse, child, or themselves.

Dengan bahasa mudahnya Bento nie adalah bekal makanan... So sejak Sofiyya dh mula mkn saya mmg wat bekal utk Sofiyya... Kalu bole mmg saya nk Sofiyya mkn homemade... Not only homemade tp biar la makanan yg saya sendiri sediakan.... At least saya bole pantau apa yg Sofiyya mkn... So far alhamdulillah Sofiyya blm penah kembung, sembelit or develop allergy pd makanan... Alhamdulillah.... 

Bila tgk Bento org lain cantik2...comel2... Saya malu gak nk tunjuk kt org Bento yg saya wat utk Sofiyya... So saya namakn Bentun utk bekal makanan Sofiyya...hahahaha.... Tp ada one of my fren Hana Soffelia yg slalu je bg kata2 motivasi dan semangat kt saya.. Hana keep on kata Bentun saya cantik gak... Hana gak yg suh saya panggil Bento bkn Bentun sbb dia kata Bento TAK ikut comel ke x... Bento is bekal makanan... So since that saya makin seronok nk wat Bento utk Sofiyya... Tq sgt2 Hana for your support and courage...

Saya start beli brg2 Bento utk Sofiyya dr Daiso... Beli yg basic je mcm bekas makanan (lunch box)... mould and cutter... Pastu beli tooth picks... Then guna gak bekas makanan yg mmg dh sedia ada kt umah... mmg rasa seronok sgt la... Kalu ikut ati mcm nk beli sumer menda serentak je... Tp bila pikir blk secara rasional beli la skit2...Hehehe....

Tp bekas makanan dh cantik makanan pn kena la sedap2 gak kn... But since Sofiyya br 7bln masa saya start berbento so xde la byk sgt menda yg saya bole msk... Paling2 pn wat bubur je la... Then bubur pn bkn bole bentok mcm nasi kan sbb cair... jd xde la comel sgt pn Bento saya tue... Comot lg ada la...huhu... Tp xpe la...saya xkisah...yg penting Sofiyya dpt makanan yg sihat dan yg saya sndr masak utk dia... =)

Okess....nk share gambar2 Bento utk Sofiyya yg penah saya wat... Xmo kutuk2 ehhh kalu buruk pn... Saya budak br blaja.... 

Nie la makanan yg memula saya panggil sbg Bentun... hahahaha...

~Pumpkin Porridge~

Pastue upgrade skit...bg jd dua bekas makanan... Menu pn dh brtambah...

~1. Oat with Raisins 2. Carrot Porridge~

Then slowly beli brg bento yg lain2... Beli bekas makanan yg comel skit...Pastue mix and match ngn bekas makanan yg sedia ada...

Oat wif raisins and sweet mango for breakfast
Porridge wif carrot for lunch
Seedless grapes and mango


Oat with raisins 
Porridge + Cauliflower + Bilis
Seedless grapes

Pastue blaja gak resepi yg mudah2... Slalu gak tanya kat Hana psl resepi... Thanks sgt2 kat Hana sbb bg resepi yg mudah2... Cthnya mcm mashed potato for baby, biskut, chicken soup dan mcm2 resepi lg la yg xsempat nk try...hehehe..


Hello Kitty Mashed Potato for breakfast
Rice + Chicken vege soup + dates for lunch


Oat wif puree dates for breakfast
Rice + Puree carrot + seedless grapes for lunch
Homemade biscuit for tea time


Oat wif raisins for breakfast
Rice + vege soup + raisins for lunch

Saya memang slalu wat oat utk Sofiyya sbb Sofiyya memang suka oat + raisins dan kurma... So saya ulang2 camtue  je la... Skrg nie Sofiyya dh nk mkn nasi yg ada tekstur so saya xmsk porridge lg...wat nasi lembik plak... So senang la nk berbento...hehehe... This week br je beli Bento stuffs dari Hana.. Kalu korg nk beli bole gi kt fb Hana AwesomeBentoByHanaSoffelia.. Rambang mata woo...sumer nk beli rasanya... Harga pn lebih murah dr tempat lain yg saya survey...

Sofiyya's new bento stuffs

Bento nie seriously mcm penyakit brjangkit.. Bila kita tgk other mommy wat bento utk baby dia...kita pn rasa tringin nk wat gak...when we tried once...then akan terus rasa nk wat setiap ari... Believe me... Hehehe... So mommies...jom berbento plak... =)

7 comments:

Wawa Yusoff said...

Seronok kan bento? nanti jd addict tau. sampai nak mkn sendiri pun nak buat comel2. hehe :)

erin said...

waaa comel2 semuanya

Hana Soffelia said...

Hana ni berjangkit dengan wawa. haha Tak tahan tengok bento wawa buat untuk anaknya elman tu..

Liza, kena edit balik tu.. Hana gak yg suh saya panggil Bento bkn Bentun sbb dia kata bento TAK ikut comel ke x... kikkiki

Suka la dh ramai kenalan bawak bekal untuk anak, nanti kita blh share resepi. Keep it up ye liza.

Btw, tq tlg promote page bento hana gak. hehe

puan.mila said...

alamak? kenapa ramai sgt dh berbento ni? alaa duk umah je xkn nak berbento jgk, i is jeles! hehe

ilyamel said...

cantik2 la bento liza..dah ok sgt dah tu..kite ni sedey je..dah wat mcm2 jenis bentuk, rasa, tekstur..anak jenis memilih sgt..dia wat main, habis terbalik semua..tumpah..kalo x pun dia duk susun2 makanan tu..tp xde la wat bento sbb kat umah je..dia mmg xsuka makan..nak bg makan pun takut2..dia suka wat mcm tercekik smpi merah muka.pastu gelak..huhu kdang2 mengada sgt, blum masuk mulut pun dah uwekkk..terbuang je selalu..dari start makan smpi la sekarang umur nak masuk setahun sebulan. Gigi pulak bru2 gak tumbuh 2 btg kat bwh..

ShZamirah said...

perubahan drastik 360 darjah klu dah jadi mommies...(aku igt lagi dlu2 ko dok risau sgt sbb ko tak reti masak :p)...skg nie...aku terkagum dgn kegigihan ko ija...All the best..(truskan berblogging, senang aku nk refer nt :)

Mimy Hamid said...

akak suka tgk bento org heheh tapi sendiri tak de daya nak buat...selalu nak buat nak buat..pastu bgn lambat...