Daisypath Anniversary tickers

Nuffnang Ads

Wednesday, December 10, 2014

Kisah 2nd Pregnancy - Part 1 (Welcome Adik Sofiyya)


~Assalamualaikum~

Rajinkan diri gak utk update kisah nie utk bacaan dan kenangan kemudian ari…hehe.. Kisah yg saya sndr xpenah trpikir akan lalui. Xpenah trbayang pn cmna perasaan bila melalui… Tp Allah dh tuliskan ini sebahagian dr jalan hidup saya.. Alhamdulillah saya redha.
Semuanya brmula bila saya saya check UPT pada 30.9.2014… Double line yg timbul wat saya dan husben truja yg amat… Seronok sbb Sofiyya dh nk jd kakak.. Xsabar nk ada baby kecik semula… Kemudian saya pegi klinik pd 7.10.2014 dan doctor scan serta sahkan kandungan dlm 6 weeks masa tue.. EDD 30.5.2015… Senyum lebar husben sbb EDD sama ngn birthday dia… Hehehe…
Maka bermula la episode mabuk saya…sumer sama mcm mengandungkan Sofiyya dlu.. Bau ini xbole…mkn itu xbole…Tgk hp xbole… Pendek kata melepek je la.. Kali nie lg teruk sbb dlu layan mabuk ngn diri sndr je…skrg kena layan mabuk ngn Sofiyya skali… Time kita nk muntah tue la dia nk ajak main sama… Time kita nk tdo tue la dia nk ajak baca buku… Mmg mencabar rupanya mengandung bila ada anak nie… Hahhh…br saya tau… Mujur la husben rajin bantu… Balik keje tue sumer keje2 kt umah husben yg wat… ku layan mabuk ngn Sofiyya je la… Kdg2 bila mlm pn husben yg bawak Sofiyya tdo dlu sbb saya xlarat nk bercerita sblm Sofiyya tdo…
Sofiyya pn kemain seronok bila saya bgtau ada adik baby dlm perut ibu nie… Ari2 dia nk cium perut ibu mcm cium adik dia la kononnya.. Bila nk nyusu bdn je dia akan selak baju saya dan ckp “Adik…ya nk etek sikit yer”… Huhu.. Comel je saat tue.. Kami sekeluarga mmg hepi ngn kandungan kali nie.
Tp yg bagusnya preggy kali nie saya gigih gak pegi keje. Xde la asyik nk MC je kan. Tp by early November cmtue saya dh start kuang mabuk…muntah skit2 je… Dh bole mkn balik mcm biasa. Then smp la 11.11.2014, saya selsema dan batuk yg agak teruk so pegi la klinik nk amik MC. Doktor Tanya preggy dh bape weeks sbb dia nk bg ubat yg sesuai utk batuk dan selsema tue. Saya plak igt2 lupa dh weeks bape masa tue and trus doctor tue suggest utk scan balik. Saya setuju je la. Mmg seronok la kan dpt tgk baby dlm perut.. Hehe…
Rupanya scan kali nie not as happy as before… Doktor detect something wrong with the baby. Doktor pn start ckp mcm mcm2…bl.a…bla…bla… Tp sumer xmasuk dlm kepala saya.. Bak angin lalu je sumer kata2 doktor tue.. Saya jd blur.. Rasa mcm berada dlm satu dunia lain je… Nk nangis tp xkuar air mata..nk cakap tp xde suara… Kosong…
Balik umah citer ngn kwn2 kt telegram…br la mula nangis. Mcm2 nasihat yg kwn2 bg. Sya mula nk jd positif balik. Ramai yg suggest utk saya dapatkan 2nd opinion. Pegi klinik lan dlu. Mula2 saya mcm x ready utk pegi klinik lain. Saya mcm xsanggup nk dgr kalu doctor confirmkn result yg sama ngn 1st doctor tue. Tp kwn2 bg nasihat suh kuat utk terima apa je keputusan nnt. So saya nangis puas2 ari tu.. Mlm tue diskus bebetul ngn husben..nangis lg..nangis lg..nangis lg… T_T
Esknya 12.11.2014 kitaorg decide utk pegi Klinik Bersalin dan check semula. Lps scan…doctor confirmkan mmg baby ada problem. Baby xdevelop dan dah mula menegecut. Perkembangan baby smp tahap 8 weeks je. 10 weeks tue baby xde bentuk langsung dan xde heartbeat. Doktor bg masa 2 minggu utk baby trun sndr… dlm erti kata lain baby gugur. Masa tue saya dh x nangis. Saya dh ready. Lgpn semalamnya dh nangis puas2 smp xde air mata dh… Doktor ada gak bgtau kalu baby develop or survive sekalipun maybe aka nada problem or xcukup sifat. So better la baby trn sndr kn.
Option yg doctor bagi sama ada nk trus wat D&C (Dilation & Curettage) atau tunggu je baby trn sndr secara natural. Lps tanya kawan2 dan diskus dgn husben saya decide utk tunggu baby trn sndr secara natural. Dasar penakut nk wat D&C…huhuhu… Tp doctor ada bgtau kalu lebih dr sebulan baby x trn gak so kena wat D&C la. Maka saya pn mula la brdoa baby bg kerjasama trn sndr secara natural. Sedihnya… dlu borak hepi2 ngn Sofiyya dlm perut. Kali nie kena borak pujuk baby to say goodbye… Ok kata la saya giler sbb baby tue x de pn tp saya ttp anggap dia ada dan dgr apa yg saya ckp… T_T
Saya xpegi keje seminggu sbb emosi x stabil. Risau dan trtunggu2 kalu baby trn masa kt opis. Tp seminggu kt umah xde pn tanda2 baby nk trn… Sikit bleeding pn xde langsung. So saya decide utk pegi keje. Seminggu gak saya pegi keje tp baby xde pn trn… Still no bleeding. Rasanya saat nie adalah saat yg paling truk saya rasa. Emosi trganggu sgt. Korg juz imagine yg dlm perut korg ada baby yg xbrnyawa.. Paling trganggu sbb trtunggu2 masa utk saya goodbye pd baby tue. Even xde bentuk baby pn. T_T
22.11.2014 dan 23.11.2014 saya merayau kt KLCC. Jalan smp penat. Smp sakit kaki dan pinggang tau. Baru la ada spot skit2. Ahad mlm 23.11.2014 br ada darah mcm period tue. Tp saya ok je. Dlm ati dh trpikir mungkin masa dh dekat utk say goodbye kat adik Sofiyya.
K…next citer sambung next entri la… Kisah brdarah dan paling suspen dlm idup saya…huhu.. Sabo ek..nnt saya sambung citer.. :)

No comments: