Daisypath Anniversary tickers

Nuffnang Ads

Thursday, December 6, 2012

Persediaan Ke Arah Fully Breastfeeding ~Insyaallah~

~Assalamualaikum~

Arinie brsemangat nk citer psl breastfeeding... Sejak dr awal preggy lg saya dh brniat utk fully breastfeed (bf).. Wlpn saya ada masalah inverted niple tp slps membaca dan menggali ilmu bf nie saya jd yakin balik utk teruskan niat bf baby nnt... 

What is inverted nipple? Dr maklumat yg saya dpt dr pakcik google...korg bole la bc kt sinie tentang definisi inverted nipple... Atau dgn bahasa pasarnya flat nipple... Kebanyakkan mommy yg ada inverted nipple nie biasanya akan ada masalah utk baby latching masa menyusu... So  mommy kena study lebih skit camna nk bg lekapan yg betul masa baby menyusu...

Ehh...saya bkn nk citer psl teknik menyusukan baby dgn inverted nipple yer...hehehe...sbb saya pn masih dlm pencarian ilmu lg dan blm wat paraktikal lg coz baby pn dok dlm perut lg... Tp setiap ari saya ckp2 ngn baby dlm perut supaya nnt bila lahir kena usaha sungguh2 utk hisap susu ibu...saya bgtau baby yg puting ibu nie spesel dan utk baby yg spesel cam anak ibu nie...so baby kena sabar and blaja isap puting ibu yer... hehehe.. Hopefully secara psikologi baby dh ada pengetahuan skit la..hehe..

Entri sebenar nk citer psl persiapan utk ke arah fully bf... Selain dr menggali ilmu bf dan menyediakan mental yg positif, barang2 utk bf pn perlu gak...terutamanya utk ibu yg brkerja cam saya... Plus dgn masalah inverted nipple nie saya kena ada 2nd solution utk trus bf baby...in case baby xmo direct feeding.... 

Masa memula niat nk bf baby, saya slalu trtanya2 camna kalu baby xmo direct feed sbb my nipple? Kalu saya pump je and bg dlm botol nnt susu saya akan cpt kering x? Urm...lps dh bc di sana sinie...google di sana sinie... Maka saya rasa saya perlukan breastpump sbg persediaan in case baby reject direct feeding... Brmula la misi mencarik breastpump yg best dan murah...skrg nie mmg byk breastpump di pasaran...juz pilih je nk yg camna....manual? electric? single pump? double pump? Sumer ada... hehehe.. But as for me saya prefer utk guna manual as beginning... Lps bc review saya decide utk beli Avent Manual Breastpump... Beli kt NurizShar..RM140 inclusive postage..(",)

Nape beli Avent Manual? Sbb dr review yg saya baca...mostly mommy yg guna bp nie bg feedback positif...susu dpt byk and ada yg kata inverted nipple pn bole keluar lps guna pam nie... So saya pn nk cuba gak la... Dh guna nnt br saya wat review k...

Then kena ada gak feeding bottle.. Bila dh pam mst nk simpan or bg guna bottle... Tp saya dh plan utk 2 minggu pertama lps deliver tue saya xmo bg baby guna bottle...nk bg dia kenal puting ibu dlu...supaya dia xde nipple confuse... Kalu dia xmo gak direct feeding saya akan bg guna syringe or sudu dlu... Tp nie perancangan je la...xtau ar kalu baby dh lahir nnt mampu nk execute ke x... huhu... Setakat nie baru ada 3 bijik feeding bottle...Tue pn utk simpan susu yg dipump nnt... Nie pn beli kt NurizShar..RM64 for 2 bottles inclusive postage..

Next kena la ada steriliser dan warmer kan...steriliser nie penting utk sterilise botol2 dan breastpump nnt... Hubby ckp xyah beli sbb bole rebus dlm periuk je...Then saya tanya hubby balik..."Abg rajin ke nk tolong rebus tetiap ari?"...Huhu... Pastue hubby trus setuju beli steriliser nie.. Warmer plak sbnrnya xpasti perlu ke x...sbb ramai yg kata warmer nie lmbt gak panas...rendam dlm air panas lg mudah dan cepat... Tp sbb beli steriliser brand Autumz nie ada combo skali ngn warmer so saya beli je la skali... Mana tau kot2 nnt perlu ke nk letak kt umah baby sitter... 


Apa lg ek? Owh..nursing bra...sbb nk nyusukan baby nie kena la guna bra yg sesuai supaya nnt senang nk selak...hehehe... Contoh nursing bra cam gmbr kt bawah nie yer.. Nmpk x beza nursing bra ngn bra biasa? Hurm...mudahkan nk susukan baby nnt... Nursing bra nie pn ada mcm2 brand...Autumz, Fabulous Mom...Kt Tesco, Carrefour ngn Giant pn ada jual...ikut keselesaaan masing2 la yer... 


Selain tue saya beli gak nursing pads yg disposable dan washable... Kot2 la susu melimpah ruah nnt...hehe... Beli masa Pureen Warehouse Sale aritu... 





Ada lg sebenarnya barang yg saya xbeli lg... Nk carik nipple cream...langkah brjaga2 kot kena cracked nipple ke nnt... Tp saya blm decide lg nk beli brand apa... So far dlm kepala ada 2 pilihan la..  Avent dan Madela... Tp xabis survey lg mana yg lebih baik... Urm...




Buat masa nie rasanya nie la permulaan yg perlu utk menyusukan baby... Brg2 yg basic je... Bila dh start keje nnt lg la byk gadget yg saya kena beli sbb nk kena wat stock susu plak kan... Brg2 lain mcm cooler bag, ice pack, storage bottle/pack sumer tue saya akan beli lps sebulan deliver nnt...hehehe... Byk lg sebenarnya nk beli utk lengkapkan alatan bf nie...hehe.. Skrg nie rasanya blm perlu kot.... Then ada gak brniat nk upgrade breastpump ke Madela Freestyle bila nk keje nnt supaya senang nk pump susu kt opis... Tp tgk bajet gak la nnt... =)

Lastly...semoga Allah makbulkan niat saya nk fully bf smp baby 2thn...semoga rezeki susu utk baby mencukupi smp baby 2thn...dan saya brdoa sgt baby saya pandai latching nnt wlpn ada kekurangan pd nipple ibu...huhu... Ya Allah...makbulkan la niat ku ini dan permdahkan la segala-galanya... Amin...

Pictures : credit to mr. Google

4 comments:

mrs gold said...

MG pon baru nak cr nursing bra. selalu kn bl saiz cam na ye..mean lagi besaq la?bapa saiz

~Lieza~ said...

MG : Aritu lieza beli kt Midvalley expo...Booth Autumz..so ada seles person yg assist lieza.. dia tolong ukurkan so dpt la size yg btul.. Sbnrnya lieza pn xtau cmna nk determine size..main agak2 je..Mcm liza aritu beli 1 size larger dr yg biasa pakai...=)

Unknown said...

caiyok Mom-2-Be..
InsyaAllah kalau kita yakin dan ikhlas..Allah akn beri rezki utk kita dan baby...Amin..
jom pakat ramai2 doa utk bakal2 mommy...(^________^)

ShZamirah said...

Ija, aku sms ko x dpt ker? tukar no ke? sronoknyerrr bff aku nie...stage by stage ko dr psediaan kawin smp psediaan jadik mummy :)) hepi sgt kat ko. InsyaAllah semoga dpermudahkan suma buat ko ek...Amin...
Kiss for baby lam perut from Anty Mira :*